EnergiWatch

Lufthavnsejer vil have 100 pct. elektrisk flytrafik i Norge

Det statlige lufthavnsselskab i landet mener, at man inden længe kan omlægge flytrafikken fra olie til el, og derfor vil man nu investere i en grønnere infrastruktur til luftfarten.

Foto: Ritzau Scanpix/Steffen Ortmann

De er blandt de førende lande, når det kommer til at omstille privatbilismen fra benzinbaserede forbrændingsmotorer til potentielt grønne elbiler, men i en ikke så fjern fremtid skal nordmændene også forvandle lufttrafikken til at være elektrisk.

Det mener den statslige lufthavnsejer i Norge, Avinor. I et interview med Nrk forklarer koncernchef Dag Falk-Petersen, at al lufttrafik i landet skal være elektrisk i 2040.

"Vi begynder i det små, udvikler os og gør klar til kortbanenettet først, og senere til at hele landet skal betjenes med elektriske fly i passagertrafikken," uddyber han over for mediet.

Siemens' sender elfly på vingerne

Avinor har ansvaret for 45 flyvepladser i Norge, og ifølge Dag Falk-Petersen er det statslige ejeejerskab en god forudsætning for at give sig i kast med opgaven, fordi man dermed kan udarbejde og gennemføre en samlet plan for at opbygge infrastrukturen på området.

Allerede i 2030 mener Avinor, at kortbanetrafikken kan være elekrisk.

Easyjet vil have elfly i flåden inden for 10 år

I løbet af de seneste år begge de to store flyproducenter, Airbus og Boeing også meddelt markedet, at man om ikke længe vil tilbyde elfly. Airbus har indgået et partnerskab med motorproducenten Rolls-Royce og industrikonglomeratet Siemens om allerede i 2020 at lancere et mindre hybridfly, som altså delvist skal drives af en to-megawatt elmotor. Boeing har sammen med JetBlue Airways investeret i et mindre amerikansk startup, som vil være klar med hybridfly i 2022. Her har Zunum Aero forklaret, at det første flyveklare fartøj vil have plads til 12 passagerer over en rejse på under 1.000 km.

Det kunne eksempelvis svare til en flyvning mellem København og Gatwick i London eller Berlin og Milan.

Luftfartsindustriens grønne drømme klamrer sig til tvivlsomt håb

 

Om indenrigstrafikken i Norge siger klima- og miljøminister Vidar Helgesen fra det liberale Høyre, at udviklingen på området har overrasket ham. Han fortæller, at man på kortere sigt venter at benytte sig af en støre grad af biobrændsler i flytrafikken.

"Vi ved, at lufttrafikken kommer til at vokse fraftigt fremover, og derfor er det vigtigt med miljøtiltag. I første omgang på mere biobrændstof. I dag fylder vi 1,25 mio. liter biobrændstof på fly i Oslo Lufthavn, men det tal skal op," siger han til Nrk.

Forsiden lige nu

Schlumberger og Subsea 7 laver nyt samarbejde

De to offshoreserviceselskaber Schlumberger og Subsea 7 er i forhandlinger om et nyt joint venture, der skal bygge videre på et eksisterende samarbejde om at tilbyde services både på og under vandoverfladen.

Hvem er Årets Energibombe?

Energiselskabet Aura har lavet en ny pris, der skal uddeles til ”en ildsjæl” blandt selskabets andelshavere.

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere