EnergiWatch

Salget af elbiler tog endnu et dyk i 2017

Trods nye afgifter, der gjorde elbiler billigere, ser salget for tredje år i træk ud til at falde i 2017.

Foto: PR

Der bliver fortsat solgt få elbiler i Danmark. I de første 11 måneder af 2017 stod elbilerne for 0,3 pct. af det samlede nybilsalg.

649 elbiler er der ifølge tal fra De Danske Bilimportører blevet solgt frem til 2. december. I samme periode sidste år blev der solgt 966.

Særligt i de første fem måneder af 2017 lå salget af elbiler stille, viser tallene. 

Det kan ifølge branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader hænge sammen med, at en række politiske aftaler om afgifter på elbiler har skabt usikkerhed hos forbrugerne.

"Hver gang der bliver indgået nye aftaler om noget så essentielt som registreringsafgiften, så skaber det en usikkerhed hos forbrugerne og forhandlerne." 

"Og eftersom den seneste aftale om registreringsafgift på elbiler fra foråret først trådte i kraft i juli måned, var salget naturligt nok påvirket i den mellemliggende periode," siger Lærke Flader.

Regeringen blev i april enige med Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti om at sænke registreringsafgiften på elbiler til 20 pct. af en tilsvarende afgift på en benzin- eller dieselbil. 

Afgiften var ellers steget til 40 pct. i 2017. 

Hos Dansk Elbil Alliance kan man til gengæld glæde sig over, at de såkaldte hybrid- og opladningshybridbiler ser ud til at sælge bedre. 

Tælles hybridbilerne med i det samlede salg af elbiler, står elbilerne nu for 1,5 pct. af det samlede nybilsalg mod blot 0,2 procent i første halvår af 2017.

Det skrantende salg af rene elbiler i 2017 vidner ifølge De Radikales skatteordfører, Andreas Steenberg, om, at politikerne kan og bør gøre mere for at skubbe gang i salget.

Han mener, at den aftale, som partiet selv var med til at indgå i foråret om at suspendere afgiftsstigninger på elbiler, er ved at blive udhulet af den seneste aftale om at sænke registreringsafgiften.

Regeringen og Dansk Folkeparti blev i september enige om at sænke registreringsafgiften på personbiler, men elbiler var ikke en del af den aftale.

"Når man ad flere omgange nedsætter afgifterne på personbiler uden at begunstige elbilerne, så svarer det til at fortælle forbrugerne, at de skal købe nogle andre biler." 

"Og derfor mener jeg, at der er behov for at se på den aftale, vi indgik i foråret," siger Andreas Steenberg.

Tesla kan ende med at overgå leveringsprognose

Toyota-biler skal have elektrisk udgaver i 2025

Sverige klar til produktion af elbil i 2018

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs