EnergiWatch
ANNONCE
POLFOTO_44057109.jpg Foto: Janus Engel/Polfoto/Arkiv

Overvejede at bombe løbsk fartøj ved oliefelt

Det norske militær var ikke langt fra at bombe et løsrevet oliefartøj, da stormen rasede i Nordsøen nytårsaften.

AF

Norske jagerfly som det danske F16-fly på billedet kunne nytårsaften være kommet på en særpræget mission.

Kombinationen af et slemt uvejr og en 110 meter lang og 30 meter bred ubemandet pram, der drev rundt nær det store Valhall-oliefelt efter at være revet fri fra sine fortøjninger et andet sted i Nordsøen, kunne således være blevet mål for norske jægerpiloter.

Det skriver bl.a. det norske medie VG.

Prammen med navnet Eide Barge 33, som er ejet af Eide Marine, havde i flere timer kurs mod oliefeltet, som opereres af britiske BP. Det fik derfor olieselskabet til at stoppe olieproduktionen, evakuere alle ansatte og konkakte det norske militær.

Her overvejede man muligheden for at sende jagerfly ind, oplyser det norske Forsvar til avisen, men endte i sidste ende man med ikke at gøre det alligevel.

"Der var en dialog mellem operatøren på feltet, BP, og Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH) natten til 31. desember. Det blev her konkluderet, at der var for kort tid til, at fartøjet ville nå feltet til for eksempel at bruge jagerfly mod det," udtaler presse- og informationsofficer Brynjar Stordal.

VG skriver dog, at det ifølge avisens oplysninger skulle have været meget tæt på, at nordmændene ville sende F16-fly i luften.

Da alt kom til alt, endte det løsrevede fartøj dog med at sejle små to km forbi Valhall-feltet, og senere blev prammen bragt til standsning.

"Det var tæt på. Vi har en sikkerhedszone på 500 meter, og med sådan et uvejr, som det var, så var det meget tæt på," udtaler BP's pressetalsmand Jan Erik Geirmo til VG.

Kæmpebølge rammer Statoil-rig i Nordsøen: En dræbt

Tidligere minister køber norsk skandalefelt

Advokater: Olieindustrien risikerer zombie-fænomen

Medie: Forlig i Singapore giver nyt håb til OW-kuratorer

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her