ANNONCE
Biler Tæt trafik på H.C. Andersens Boulevard i København, 2017. | Foto: /ritzau/Jens Dresling/

Danmark har kurs mod flere dieselbiler trods opgør i resten af Europa

Mens salget af dieselbiler i år er faldet brat i det meste af Europa, hvor flere storbyer diskuterer forbud mod dieselbiler i kølvandet på Volkswagen-skandalen, er salget af dieselbiler i Danmark steget i første halvår. Og de nye bilafgifter ventes at give yderligere et løft i salget af dieselbiler, skriver Berlingske Business.

AF

Mens resten af Europa vil begrænse dieselbilers adgang til de store byer på grund af forurening, så kan omlægningen af de danske bilafgifter føre til flere og ikke færre dieselbiler, vurderer Steffen Loft, der er institutleder ved Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet over for Berlingske Business.

"Det er uomtvisteligt, at dieselbiler forurener mere end benzinbiler. Selv med et filter udleder dieselbiler mere NOx og flere partikler, og hvis man ser på, hvad det betyder i liv og helbred, så er det ret store tal. Hvis man medtager den særlige farlighed af dieseludstødning i vurderingen, er der i meget runde tal ca. 500, der dør for tidligt i København årligt på grund af dieselforurening fra biler og tunge køretøjer, og derfor er det meget ærgerligt, at man ikke benyttede en ny afgiftspolitik til at begrænse luftforureningen," siger Steffen Loft til Berlingske Business.

I København har overborgmester Frank Jensen (S) netop præsenteret et forslag til at få dieselbilerne "helt ud af vores by", fordi de "forpester vores luft". Frank Jensen ønsker ny lovgivning fra Christiansborg, så personbiler, registeret efter 1. januar 2019, ikke kan køre i København. Ifølge en påtale fra EU-Kommissionen sidste år har luftforureningen i København længe ligget over de tilladte grænseværdier i EU, og det gør den fortsat.

Finansminister Kristian Jensen (V) erkender over for Berlingske Business problemet med forureningen fra dieselbiler. Han mener dog samtidig, at regeringen og Dansk Folkeparti har ramt den rigtige balance med de nye bilafgifter og peger på, at de vil fremskynde en omlægning af den danske bilpark mod mindre forurenende dieselbiler.

Frank Jensen vil smide nye dieselbiler ud af København  

Internationalt er Danmark en klimahelt – nationalt er kritikken benhård

Vattenfall og Ikea skal gøre elbiler til "the new normal"  

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her