ANNONCE
EDW Frank Jensen elbus.jpg Foto: Nanna Navntoft/Polfoto

Frank Jensen vil smide nye dieselbiler ud af København

De nyeste dieselbiler skal ikke have lov at køre i København, lyder det i et udspil fra overborgmesteren.

RITZAU

Alle, som køber en splinterny dieselbil efter 1. januar 2019, kan glemme alt om at køre til og fra arbejde i København i den. 

I hvert fald hvis det står til overborgmester Frank Jensens (S), som i et udspil om luftforurening i hovedstaden vil forbyde nye dieselbiler i byens miljøzone, skriver Politiken. 

Overborgmesteren bebudede allerede i september i sin tale på Socialdemokratiets kongres, at han ville have dieselbilerne ud af hovedstaden. 

Men med et udspil op til kommunalvalget lyder det nu fra Frank Jensen, at forbuddet kun skal gælde dieselpersonbiler registreret efter 1. januar 2019. 

Nuværende ejere af dieselbiler vil fortsat have lov til at køre deres ældre og ofte mere forurenende biler ind i miljøzonen.

En skærpelse af kravene til miljøzonen kræver en lovændring og dermed et flertal i Folketinget. 

Lykkes det ikke, vil Frank Jensen i stedet fordoble prisen på en parkeringslicens på 2300 kroner til folk, der køber en dieselbil efter 1. januar 2019.

I udspillet lægger Frank Jensen også op til at begrænse antallet af brændeovne i københavnske hjem, at overgå hurtigere fra dieselbusser til elbusser samt at få de mange krydstogtskibe, der gæster hovedstaden, til at bruge elektricitet i stedet for diesel, når de skal holde strøm og varme gående. 

Også dieseldrevne vare- og lastbiler bliver ramt. De skal ifølge Frank Jensen leve op til EU’s standarder for, hvor meget biler må forurene – de såkaldte euronormer.

Varebiler skal leve op til euronorm 4 – den tredjestrengeste norm – mens lastbiler skal leve op til den strengere euronorm 5. I 2023 og 2027 vil overborgmesteren skærpe kravene yderligere.

Steffen Loft, institutleder og forsker i luftforurening på Københavns Institut for Folkesundhed, kalder udspillet "et vigtigt signal" om, at diesel skal udfases i København.

Han kritiserer dog samtidig overborgmesteren for at lade de gamle og mest forurenende dieselbiler køre videre i København og nedlægge forbud mod de nyeste og mere miljørigtige modeller.

Den travleste buslinje i Norden skifter til biogas Massiv kritik af småkommunernes direktørredning Ny rapport: Biobrændstoffer øger prisen på fødevarer Medie: Elbilerne må vige for indtægerne fra bilafgifterne Bilmærkerne kæmper for at nå udledningskrav Kinesisk elbils-strategi presser Europa  

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her