EnergiWatch
ANNONCE
Tesla S Tesla S.jpg Foto: Tesla

Teslas acceleration kostede statskassen 750 millioner

Salget af Teslaer i Danmark har kostet dyrt, vurderer skatteministeriet, der omvendt ikke længere mener, at noget suspekt har fundet sted.

AF

Med 1.249 indregistrerede Teslaer alene i december har slutspillet for de afgiftsfrie elbiler i Danmark kostet statskassen dyrt.

I hvert fald under den forudsætning, at køberne alternativt havde købt benzindrevet bil til en tilsvarende pris. Ifølge en ny opgørelse fra skatteministeriet, som Politiken skriver om fredag, mistede statskassen omkring 750 mio. kr. i tabte afgifter i årets sidste tre måneder.

Tesla blev Danmarks mest solgte bil i december

Provenutabet falder dermed et sted i grænselandet mellem de 550 mio. kr., der var budgetteret på finansloven for 2015, og den frygt skatteministeriet gav udtryk for i november.

Her forlød det, at der var "tegn på, at der pågår en massiv hamstring af elbiler" - læs: Teslaer - forud for afgiftsfritagelsens afskaffelse ved årsskiftet. Dengang lød vurderingen på omkring 1,6 mia. kr. i tabte afgifter - dog for hele elbilmarkedet i 2015.

Staten risikerer milliardtab ved hamstring af elbiler

Avisen har ikke kunnet få en kommentar fra skatteminister Karsten Lauritzen om den eventuelle hamstring, hvor Tesla før jul blev anklaget for at have indkøbt 2.500 nummerplader. Men ifølge et svar fra skatteministeriet til Politiken, at dette ikke længere holdningen hos etaten.

Medie: Tesla bag hamstring af nummerplader

"Skatteministeriet har på det foreliggende grundlag ikke oplysninger, der indikerer, at der skulle være sket indregistrering af elbiler med henblik på ulovlig spekulation," lyder det.

Det massive Tesla-salg, der i fjerde kvartal af 2015 endte på 1.911 styk, forventes ifølge Danske Banks cheføkonom Las Olsen at vise sig i danskerenes privatforbrug med en påvirkning på 0,5 pct.

Tesla slår egen rekord i leveringer

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her