ANNONCE
Maersk_Drilling_Maersk Developer(deepwater_semisubmersible.jpg

Drilling-markedet meldes i gradvis bedring

Især markedet for jackup-rigge er i fremgang, mener en række rigselskaber og analytikere.

RITZAU FINANS

Det har længe stået sløjt til i branchen for borerigge, hvor isenkram for milliarder og milliarder af dollar står uden arbejde eller kun hyres til meget lave rater. Det har med danske briller presset udsigterne for A.P. Møller-Mærsks Maersk Drilling og besværliggør koncernens ønsker om at sælge divisionen fra.

Krisen har stået på siden omkring 2013-2014, hvor olieselskaberne begyndte at holde igen med investeringerne, da priserne var kommet op på et højt niveau. Kort efter faldt olien kraftigt i pris, og så var der pludselig ikke nogen, der turde sætte gang i nye olieboringer.

Men nu dukker der flere og flere lyspunkter op i nyhedsstrømmen, rapporterer nyhedsbureauet Reuters, især for jack-up-rigge, der kan arbejde under det ugæstfri klima i Nordsøen.

Reuters citerer analytikere fra Nordea, Pareto og UBS for mere positive syn på branchen, og de opmuntrende toner kommer også fra rigselskaber som Transocean, Borr Drilling og Northern Drilling.

Opkøb foretaget af netop Transocean og Borr, samt Enscos planlagte overtagelse af Atwood, som førstnævntes aktionærer skal stemme om på en generalforsamling torsdag, ses også som bevis for optimisme omkring federe tider forude.

Tidligere i år forlød det også fra Maersk Drillings direktør, Jørn Madsen, at der er tegn på bedring for jack-up-riggene, der borer fra en platform, der står på tre ben på havbunden i op til 200 meters dybde.

"Vi ser, at kunderne er blevet mere interesserede, og det er nogle dybere dialoger, vi har med kunderne, end vi havde tidligere, så jack-up-markedet ser ud til at være bedre end det, der var sidste år," sagde Jørn Madsen til Ritzau Finans i maj.

Ved årsskiftet 2013-14 var tæt på 90 pct. af de globale borerigge og -skibe i arbejde, mens udnyttelsgraden var på omkring 56-57 pct. ved starten af 2017 ifølge tal fra Maersk Drilling og IHS Petrodata. I samme periode er dagsraterne for de bedste jack-up-rigge mere end halveret.

Maersk Drilling følger en strategi om at holde sine arbejdsløse rigge mere eller mindre helt klar til nye kontrakter - såkaldt "warm-stacking" eller "varm oplægning".

Forskellen på en varm og kold oplægning er, om man fortsat holder riggen bemandet og holder liv i maskineriet om bord. Ved en kold oplægning kan det derfor tage flere måneder ekstra at få en rig helt klar til en ny kontrakt.

Mærsk-datterselskabet ejer i alt 16 jack-up-rigge, hvoraf ni har været fuldt beskæftigede i 2017. Af de resterende har fire til gengæld slet ingen bestillinger i hånden, mens tre har haft kontrakter dele af året.

Blandt de otte flydende rigge og boreskibe i Drillings flåde har tre fuld beskæftigelse, mens fem er enten helt eller delvis arbejdsløse i 2017, hvis der ikke kommer nye kontrakter i hus.

Maersk Drillings samlede kontraktdækning for 2018 er på knap 50 pct., mens tallet for 2017 har været tættere på 60 pct.

Divisionen blev sidste måned meldt som et muligt opkøbsmål for amerikanske Rowan Drilling, uden at nogen dog officielt har bekræftet den forbindelse. Mærsk-ledelsen har givet sig selv til slutningen af 2018 til at finde en fremtidig ejerskabsløsning for Maersk Drilling, da konglomeratet fremover kun vil koncentrere sig om shipping og logistik.

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her