EnergiWatch
ANNONCE
Søren Skou maersk line kapitalmarkedsdag.jpg Foto: PR-foto: Kontraframe / Thorbjørn Hansen

Maersk regner med børsnotering af energi-selskaber

Maersk-gruppens CEO, Søren Skou, siger i et interview med Bloomberg TV under Davos-topmødet, at han regner med, at det mest sandsynlige scenarium for energiforretningen, er, at den ender med at blive børsnoteret.

AF

Maersk-gruppens energiselskaber vil sandsynligvis blive børsnoteret hver for sig. Det siger topchef Søren Skou i et interview med Bloomberg TV under det økonomiske topmøde i Davos.

I interviewet bliver den danske CEO spurgt, hvorvidt selskaberne i den nye energienhed, Maersk Energy, vil blive solgt fra eller børsnoteret.

citat Vi ser på alle muligheder. Jeg tror, at den sidste mulighed, du nævnte er formentlig den mest sandsynlige, men det er stadig for tidligt at sige"
Søren Skou, Group CEO, Maersk-gruppen
Her peger han på, at en selvstændig børsnotering af de fire selskaber, Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Tankers, ligner den mest oplagte løsning, selv om det endnu er for tidligt at sige med sikkerhed.

"Vi ser på alle muligheder. Jeg tror, at den sidste mulighed, du nævnte er formentlig den mest sandsynlige, men det er stadig for tidligt at sige," siger Søren Skou til Bloomberg TV.

Beslutningen om at splitte det tidligere konglomerat op i to dele, en energienhed og en transportenhed, blev taget i september, da Maersk-gruppen fremlagde sin nye strategi.

Den nye retning betyder, at Maersk fremover vil satse på transport, mens man har givet sig selv en deadline på to år til at komme af med energiforretningen.

"Vi vil sikre, at vi udskiller selskaberne på en måde, hvor vi skaber mest værdi for vores nuværende aktionærer, og hvordan vi præcis gør det, er endnu ikke klart," siger han, men understreger igen, at en børsnotering er mest sandsynlig.

Overrasket over konsolidering

Selskaberne i Maersk Energy står for omkring tredjedel af gruppens forretning. Den del skal nu erstattes af vækst i transportenheden, som dækker over Maersk Line, APM Terminals, Svitzer, Damco og Maersk Container Industry.

For at ruste transportenheden til vækst har Maersk Line for nylig købt det  tyske containerrederi Hamburg Süd, som skal være med til at lukke hullet efter energiselskaberne.

I interviewet fortæller Søren Skou desuden, at han har været overrasket over den store konsolidering i containerbranchen sidste år. Han håber nu, at sektoren er rustet til at udnytte en svag stigning i verdenshandlen i 2017.

"Jeg tror, at vores branche mere end nogen anden er afhængig af udbud og efterspørgsel, og vi forventer en lidt bedre vækst i efterspørgslen i år end sidste år. Det, som virkelig er afgørende for fragtraterne, er, hvordan rederierne bruger deres kapacitet. Der er rigelgigt med ledig kapacitet, så hvis du vil bruge mere, så kan du sagtens gøre det", siger han til Bloomberg TV.

Frasalg af Dongs olieledninger fortsat strandet

Maersk Oil skærer 160 danske stillinger

Nordsøeventyrets fremtid handler mere om Shell end om Maersk

Maersk får mulighed for at byde på olieprojekter i Iran  

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her