ANNONCE
Niels Duedahl SE.jpg Foto: SE

Ejeren af Stofa og Boxer har nu Waoo i kikkerten

Trods købet af Boxer ser SE fortsat behov for at øge volumen i sin tv-forretning og erklærer sig interesseret i Waoo. Boxer-købet giver synergier på tre niveauer, siger SE-boss, som har Plan B klar i spillet om Boxers sendetilladelse.

AF

Det andelsejede energiselskab SE og tv-distributørerne Boxer og Stofa lod i dag champagnepropperne springe, da parterne modtog meddelelsen om, at Radio- og tv-nævnet har godkendt SE's overtagelse af Boxer fra svenske Teracom. Med grønt lys fra Radio- og tv-nævnet er handlen, der blev annonceret i december sidste år, nu endelig en realitet.

Men knapt er champagneglassene tømt, før SE øjner endnu et opkøb, som kan øge volumen endnu mere i tv-forretningen, som næsten er blevet fordoblet med købet af Boxer, så den i dag rummer i omegnen af 660.000 kunder.

"Jeg tror helt generelt på, at vi skal højere op i kundebase for at have den langsigtede konkurrencedygtighed. Toplinjerne falder, så hvis du ikke konstant forbedrer din omkostningseffektivitet, så bliver du per automatik ulønsom," siger SE's topchef Niels Duedahl, som ikke tror på, at der om fem år fortsat er fire store tv-distributører som i dag med TDC, Stofa, Boxer og Waoo.

"Vi skal se os selv som en løsning på konsolideringen, og hvis vi ikke er en af dem, der driver den, bliver vi et resultat af den."

Kikkerten er således rettet mod Waoo, den klare nummer fire i markedet med knapt 145.000 kunder.

Der er vel ikke andet end Waoo tilbage at købe?

"Det er et godt bud."

Men er I interesseret i at købe Waoo?

"Ja, naturligvis. Selvfølgelig er vi interesseret i at få mere volumen i vores indholds tv-forretning. Det skal være under den parole, at vi kan gøre det bedre for alle parter, os og kunderne."

Har I lagt et bud på Waoo?

"Nej, overhovedet ikke. Men når du spørger, om det er interessant, så er svaret ja, men det er ikke noget, vi konkret forhandler om. Men vi vil gerne forholde os til mulighederne i markedet."

Men ambitionem er tilstede, og SE hæfter sig ved i den forbindelse ved konkurrencemyndighedernes vurdering og udtalelse om opkøbet af Boxer. Her sagde myndighederne, at konkurrencebilledet har ændret sig betydeligt de seneste år, fordi seerne ikke længere er begrænset til tv-distributørerne, men i stedet kan ty til OTT- og streamingtjenester som Netflix, HBO, TV 2 Play og Viaplay.

Skal nu jagte synergier

Tilbage til det aktuelle opkøb af Boxer har SE måttet afgive en række tilsagn for i første omgang at få konkurrencemyndighedernes godkendelse, som landede i sidste uge.

Tilsagnene indebærer, at SE frem til 2020 har pligt til at bevare de frit valg-produkter, som Boxer tilbyder i dag. Derudover forpligter SE sig til ikke at hæve priserne på Boxers frit valg-produkter forholdsmæssigt mere end stigningen i forbrugerprisindekset frem til 2020. Endelig må SE ikke forlange, at forbrugerne også skal købe SE’s bredbåndsprodukter for at kunne købe Boxers tv-produkter.

Tilsagnene har dog ikke ændret ved businesscasen, fortæller Niels Duedahl.

"På frit-valg-siden har Boxer en stærk position, så det vil være dumt at opgive den position. Prissiden er bare en præmis, vi har. Det afholder os jo ikke fra at skabe andre synergier på omkostnings-, indholds- eller produktsiden," siger han.

Han uddyber, at opkøbet af Boxer åbner for synergier på tre niveauer. Først og fremmest er der oplagte omkostninger at spare, når Boxer og Stofa får samme ejer.

"Der er nogle it-synergier, vi jagter de næste 6-8 måneder, hvor vi skal have Boxer migreret ind i Stofas systemer. Det har noget at gøre med at spare omkostninger," siger Niels Duedahl.

Dernæst ser SE, Stofa og Boxer fordele på indholdssiden, hvor de håber, at fordoblingen af kundebasen stiller Stofa og Boxer bedre i forhandlingerne med tv-selskaber såsom TV 2, MTG og Discovery.

"Vi skal have dialoger med programselskaberne i fællesskab, som gør, at vi står med en væsentlig større styrke, end vi har gjort i Stofa de senere år. Det, at vi nu får ca. 600.000 tv-kunder, gør, at vi får en anden forhandlingsmuskel, og det har vi hungret længe efter. Vi har godt vidst, at vi ikke kunne flytte den organisk, og derfor har det været nødvendigt med en konsolidering," siger Stofas adm. direktør, Ole Fruekilde.

Holder fast i to brands

Den tredje og sidste oplagte mulighed for at høste synergier skal findes i det kommercielle område.

"Vi tror på, at der er nogle krydssalgsmuligheder, som vi har haft stor succes med at materialisere i Stofa, og det tror vi også, at vi kan gøre med Boxer," siger Niels Duedahl, som nævner salg af bredbånd til Boxer-kunder og energikontrakter til koncernens telekunder.

Med Boxer-købet åbner SE desuden for at åbne endnu et forretningsben, nemlig mobilmarkedet.

"Vi har et kapitel foran os, der hedder mobil, som ingen af parterne har opdyrket. Vi skal også have en tilstedeværelse på mobilmarkedet, for at være en fullblown aktør, og det skal alle salgskanaler bidrage til," siger han.

Selvom Boxer og Stofa får samme ejer, holder SE fast i de to selvstændige brands. Tanken er, at Stofa, som især har tag i antenneforeninger, skal være det såkaldte premiumprodukt med både bredbånd og tv, mens Boxer skal stå for det frie valg uden overflødigheder.

"Man skal være varsom med at ændre noget, der fungerer godt. Derfor videreføres både Stofa og Boxer som selvstændige selskaber, og kunderne kommer ikke til at opleve umiddelbare ændringer. De to brands supplerer hinanden fantastisk og er det oplagte match. Boxer er det enkle og det simple, mens Stofa er et bredere full-service selskab," siger Niels Duedahl.

"Diffust" konkurrencebillede

Med fusionen konsoliderer Stofa og Boxer sin position som den klare to'er på markedet for tv-distributører. Der er dog fortsat et godt stykke fra de to selskabernes samlede kundebase på ca. 660.000 kunder til Yousees 1,3 mio. kunder. Af den grund halter SE også efter Yousee, når det kommer til driftseffektivitet, som Niels Duedahl betegner som et afgørende parameter for succes.

"Det handler om at være omkostninsgseffektive, og vi ved, at vi har et stykke vej op til markedslederen TDC i forhold til, hvad det koster at svinge et kundegrundlag rundt hvert år. Men med Boxer nedbringer vi vores gennemsnitlige serviceringsomkostninger til et niveau, som bringer os tættere på TDC," siger han.

På indholdssiden ser SE et mere "diffust" konkurrencebillede.

"Hvor det tidligere har været et opgør mellem os og Yousee, er det et bredere opgør i dag med bl.a. TV 2 Play, Viaplay og de internationale streamingaktører," siger Niels Duedahl, som dog gerne vil udpege Yousee som den aktuelle hovedkonkurrent.

"Men vi ser også både DR og TV 2’s online platforme (inden for streaming tv, red.) som noget, der presser os," siger han.

Af den grund ser Stofa også på konkurrencebilledet i et kort- og langsigtet perspektiv. Ole Fruekilde fremhæver således, at næsten ni ud af ti danskere stadig har en tv-pakke, men at markedet er faldende.

"Så der er stadig en national konkurrence velvidende, at hvis vi ser få år frem, er der en massiv international konkurrence fra streamingtjenester, som man ikke må negligere," siger han.

Har Plan B klar

Ser man på økonomien i de nu fusionerede tv-distributører, har Boxer især været præget af røde tal de senere år. Ifølge Boxers adm. direktør, Ulf Lund, er skuden vendt, og Boxer har haft overskud i hver eneste måned i år, siger han.

"Vi er gået fra røde til sorte tal, og det betyder, at vi i dag er en forretning, der fungerer. Det betyder ikke, at vi er en vanvittig lønsom forretning, og det skal vi være, men vi har stoppet blødningen og skabt et fundament, som er værd at vokse ud fra," siger han og tilføjer, at også kundebasen er stabiliseret.

"Vi mister ikke kunder, men det er ikke det samme som en massiv vækst. Men hvis du ser på markedet generelt, så er det faktisk en god bedrift," siger Ulf Lund.

Boxers forretning er som bekendt bundet op på den såkaldte DTT-sendetilladelse - på mere jævnt dansk tilladelsen til at udsende digitalt tv via antennenettet. Tilladelsen udløber i 2020, men udbuddet åbnes allerede næste år. Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har det vejet tungt i godkendelsen af fusionen, at Boxer ifølge myndighederne ikke ville byde ind på en forlængelse af tilladelsen, hvis fusionen ikke var blevet gennemført.

Konkurrencemyndighederne ved dog ikke, om Boxer i den nye konstellation vil byde ind på tilladelsen. Og det ved Boxer og SE heller ikke endnu.

"Det afhænger af konditionerne. Vi vil ikke afvise at byde, men det er et kommercielt spil, om vi kan skabe en lønsom platform," siger Niels Duedahl.

Hvis vi antager, I ikke kan leve med vilkårene. Hvor afgørende er det for jer at videreføre Boxers forretningsmodel over den teknologi, Boxer har nu, eller kan I sadle om?

"Beslutningsgrundlaget bag købet er, at hvis vi ikke får en fornyelse af licensen, har vi en backupplan, hvor vi kan se casen hjem. Det vil være at migrere alle de kunder, der har lyst, over i et mere renoveret OTT-univers. Det tror vi på, at vi kan, og vi er fortrøstningsfulde," siger Niels Duedahl.

Han understreger dog, at Plan A er, at der kommer et udbud på nogle vilkår, som er spiselige.

 

Foderfabrik skal betale 600.000 kr. for el-måler, den allerede har Boxer TV får ny ejer: SE's opkøb er endeligt godkendt Nordjyske elkunder hænger på stor elmåler-regning Millionerne fosser ud af el-kongernes elbilsatsning  

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her