ANNONCE
Fiskerbil.jpg Fisker Emotion | Foto: Fisker Inc.

Henrik Fisker i vild påstand: Lover markant kraftigere batteri end i Teslas flagskibe

Det skorter ikke på ambitionerne hos den danske Hollywood-designer Henrik Fisker. Han hævder, at den kommende "Tesla-killer" Fisker Emotion får et batteri på hele 145 kWh.

AF

For nylig kom det frem, at den danske kendisdesigner og adm. direktør i Fisker Inc. Henrik Fisker har skiftet spor i udviklingen af batteriet til sin kommende elbil Fisker Emotion, der skal tage kampen op med Teslas Model S.

I stedet for et banebrydende nyudviklet batteri med graphen-teknologi, vil bilen i stedet komme på markedet med mere konventionel lithium-ion teknologi i et batteri fra sydkoreanske LG Chem.

Men måske er der alligevel ikke så meget konventionelt over det kommende batteri.

I et interview med Thedetroitbureau.com fortæller Henrik Fisker nemlig, at bilen vil ramme landevejen med en batterikapacitet på hele 145 kWh.

For de knap så elbilskyndige er det en 45 pct. større batterikapacitet end i det lithium-ion batteri på 100 kWh, som findes i flagskibsudgaverne af Teslas Model S og X.

Ifølge danskeren vil batteriet være i stand til at levere "godt over" 400 miles (644 km) på en enkelt opladning, hvilket er ca. en tredjedel mere end Teslas Model S P100D, som pt. har den længste rækkevidde på markedet.

Kører med dobbelt så høj spænding

Han fortæller også, at bilen vil køre med en spænding på hele 800 volt, hvilket rundt regnet er det dobbelte af, hvad Elon Musks kreationer kører rundt med. Og det skulle være en af hemmelighederne til at opnå en markant hurtigere opladningstid end nogen anden elbil på markedet.

Således har danskeren af flere omgang meldt ud, at bilen bliver i stand til at lade 125 mil (201 km) på blot 9 minutter via selskabets egne ladestandere. Dem er der dog indtil videre er meget, meget lidt tilgængelig information om.

Lithium-ion batteriet vil bestå af en såkaldt NCM-sammensætning, der dækker over de vigtigste kemikalier nikkel, kobolt og mangan. Ifølge danskeren giver denne kemi et ekstremt energitæt og holdbart batteri.

Lige nu mangler Henrik Fisker dog fortsat at overkomme en del forhindringer, før elbilen Fisker Emotion kan gå i produktion i 2019, såsom at finde et sted rent faktisk at producere bilen.

Han fortæller thedetroitbureau.com, at kikkerten er rettet mod to eksisterende fabrikker, der vil kunne håndtere opgaven.

"Vi skal ikke levere stor volumen, så det giver ikke mening for os at bygge en fabrik," siger han til Thedetroitbureau.com og fortsætter:

"Vi kigger på to eksisterende produktionsfaciliteter, og vi vil have taget en beslutning ved årets udgang."

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her