EnergiWatch

"Man skal kysse mange frøer, før der er en prins"

Danfoss står nede i mosen og kysser frøer i forsøget på at finde det helt rette opkøb. Men hvor man tidligere købte markedsandele, er fokus i dag mere på teknologi eller vækstplatforme, fortæller koncerndirektøren.

Danske Danfoss er lige trådt ud af 2016 med sit bedste regnskab nogensinde. En del af historien er, at selskabet foretog opkøb i 2016, og i øjeblikket er koncerndirektørens læber spidset i forsøget på at finde frem til den helt rigtige kandidat.

I 2016 købte Danfoss selskaberne Sondex, der producerer varmevekslere, og hydraulikspecialisten White Drive Products, men Niels B. Christiansen er hurtig til at påpege, at gælden ved indgangen til 2016 lød på 9,5 mia. kr., og det gjorde den også ved slutningen. Derved er de to opkøb blevet finansieret af driften, lyder ræsonnementet.

"Den løbende forbedring giver kræfterne til at investere i vækst og digitalisering, og det løbende cashflow giver kræfterne til at købe strategisk velpassende virksomheder," siger Niels B. Christiansen og fortsætter:

"Vi har samme kapacitet igen i 2017. Så i det omfang, at vi generer cashflow i 2017, kan vi gå ud og købe virksomheder til, for de penge, som vi har generet. Så det er vi klart interesseret i. Vi er rigtig glade for de to opkøb i 2016, de passer strategisk virkelig godt."

Men han understreger dog, at Danfoss ikke vil købe bare for at købe. Der skal være to til tango, og det skal være værdiskabende.

"Det er også et spørgsmål om, hvornår den rigtige mulighed er der. Man skal kysse mange frøer før, der er en prins eller prinsesse. Sådan er det også med opkøb. Så det er svært at sige, hvornår de kommer. Men vi har mod på det, og vi har også kapaciteten til at gøre det," siger han.

Står I så nede i mosen nu og kysser frøer?

"Det gør vi hele tiden. Men det er en løbende proces, hvor vi arbejder meget struktureret med det. Men hvornår det giver pote, er svært at sige. Sidste år der var der to opkøb inden for 2 uger. Så det er svært at sige nøjagtigt hvornår. Men faktum er, at vi hele tiden kigger flere muligheder og gerne vil købe den type virksomheder."

Køber ikke markedsandele

Der er dog ikke noget specifikt i kikkerten, eller i hvert fald vil Niels B. Christiansen ikke ud med det. Men han fortæller, at der er sket et skifte i måden, Danfoss laver opkøb på.

F.eks. da koncernen sidste år købte Sondex, så var det et sted, hvor de kunne styrke med en ny teknologi.

"Det var en fantastisk måde for os at komme ind og fylde noget i, hvad der virkelig er et vækstmarked. Og hvor vi mener, at der plads til en med vores kompetencer og vores globale outlook og globale produktionskompetence," siger han.

Hvis man kigger længere tilbage, så købte Danfoss i 2014 finske Vacon. Her var købet mere for at sikre markedsandele, og Niels B. Christiansen fortæller, at det bragte Danfoss fra en fjerdeplads på frekvensomformere til at være nummer to i verden.

"Meget tæt på nummer et. Der kan du sige, at der købte vi en virksomhed, der lignede lidt os selv. Vi købte markedsandelene for at blive en af de største i verden," siger han.

I dag vil opkøb typisk ikke være for at hente markedsandele.

"Vi er nu stort set markedsledere i alle vores hovedforretninger. Det vil sige, at fremadrettet vil det mere være at købe enten en teknologi eller købe en virksomhed, der har en vis størrelse, som vi kan bruge som vækstplatform fremadrettet," siger Niels B. Christiansen og tilføjer:

"Så det er over i teknologi eller en vækstplatform, hvor det er en virksomhed, som vi kan få til at vokse hurtigt, og som kan blive afsættet for en vækstrejse."

Rimelig ambitiøs

I regnskabet fremgår det, at forventningerne til 2017 går på at "fastholde eller udbygge vores markedsandele og samtidig fastholde en profitabilitet målt som margin på niveau med 2016 efter betydelige investeringer i digitalisering."

Men faktisk er ambitionsniveauet noget højere.

"Hvis du kigger på, at vi 2016 har taget kraftige markedsandele. Vi har en margin ned på gennemsnittet på 8 pct. Det er selvfølgelig vores ambition at fortsætte det. Det er derfor, at vi kanalisere så mange investeringer og omkostninger ind i vækst," siger Niels B. Christiansen.

Han henviser til, at selskabets organiske vækst i 2016 lød på 4 pct. Det sammenligner han med, at koncernens store globale konkurrenter i gennemsnit ifølge ham er gået ned med 4 pct. i deres salg. Hvilket sammenlagt gør, at Danfoss klarer sig 8 pct. bedre end markedet.

"Det er et udtryk for, at vi vinder markedsandele hurtigere, end vi har gjort meget længe. Så den her historie og den strategi vi er på, hvor alle de ressourcer og midler vi kan skaffe ud af at drive virksomheden effektivt på produktivitet, kvalitet, indkøb og alle de ting. Den kanaliserer vi tilbage ind i ting, der skal give vækst rundt omkring i verden. Og det virker. Det er det, der har ledt til at vi opfylder vores ambitioner og vinder markedsandele," siger Niels B. Christiansen.

Men han peger på, at de to opkøb, der blev foretaget i 2016, vil give Danfoss en vækst på 3 pct. i 2017 på grund af helårseffekten.

"Så hvis vi kan lave 4 pct. organisk vækst igen, så er vi allerede oppe på 7 pct. Vi har sagt, at vores ambition er en rejse, hvor vi gradvist løfter vores vækst op mod de 10 pct. Og en del af de 10 pct. er gennem opkøb, som vi selv finansierer," siger Niels B. Christiansen og fortsætter:

"Det er nok et udtryk for, at vi gerne vil op i en vækstkadence, der er holdbar på den lange bane. Det er ikke så meget at lave et quick fix, der giver noget på den korte bane og så ikke er der bagefter. Så jeg synes faktisk, at det er rimelig ambitiøst og ret markant resultat rent faktisk."

Resultatet landede i 2016 på 2,9 mia. danske kroner mod 2,6 mia. i 2015.

Danfoss forbedrer resultatet efter storopkøb

Energigiganter går sammen om at udvikle fremtidens vindmøller

Forsiden lige nu

Dansk Energi kræver politisk ro om grøn forskning

Forskning i nye rene energiformer skal have bedre langsigtede rammer, hvis Danmark stadig skal være med, mener Dansk Energi ovenpå FN-møde i Bonn. Mødet var et skridt i den rigtige retning, men der skal langt mere fart på, mener danske græsrødder.

Seneste Cleantech

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere