EnergiWatch
ANNONCE
Tesla Model X.jpg

Tesla misser målet

Ved indgangen til skæbneår for Tesla står det klart, at elbilproducenten ikke leverede varen i 2016.

AF

Det lykkedes ikke for Tesla at levere de 80-90.000 biler, der oprindeligt blev lovet for 2016. Endsige de 79.000, målet senere blev skåret ned til.

Det fremgår af selskabets egen produktionsstatistik, hvor årstotalen efter levering af 22.200 biler i årets fjerde kvartal endte på omkring 76.230 eksemplarer. Selv tilskriver elbilproducenten det lavere tal med udfordringer i forbindelse med omstillingen til den nye autopilot-hardware fra oktober til begyndelsen af december.

"Det fik produktionen i Q4 til at blive vægtet tungere mod slutningen af kvartalet, end vi oprindeligt havde planlagt. Ultimativt var vi i stand til at vinde ind og nå vores produktionsmål, men forsinkelsen medførte udfordringer, der påvirkede de kvartalvise leveringer inklusiv blandt andet biler, der ikke nåede bådene til Europa og Asien," skriver Tesla, der fastslår, at omkring 6.450 biler er undervejs til kunderne.

Nyheden om det missede mål fik elbilproducenten til at tabe omkring 2 pct. af sin markedsværdi, skriver Financial Times. For selv om der målt på antal ikke er et stort spring op til det lovede, er det langt fra første gang, at Tesla lover mere, end selskabet kan holde, hvilket har medført nervøse trækning hos investorerne i det ambitiøse med ikke nødvendigvis lige kapitalstærke selskab.

I efteråret gennemgik Wall Street Journal således de seneste fem års meldinger fra topchef Elon Musk. Her var konklusionen, at der i mindst 20 tilfælde var langt fra tanke til handling, blandt andet omkring lanceringsdatoerne for Model X og Model 3. Hvor SUV'en Model X blev næsten to år forsinket i forhold til lovningen om udgangen af 2014, er Model 3 endnu ikke sat i produktion.

Elon Musk rammer notorisk forkert i Tesla-udmeldinger

Forlydenderne er dog, at dette skal ske i år, hvilket gør 2017 til et skæbneår for Tesla. For Model 3 er elbilproducentens første model designet til massemarkedet, hvilket sker i et langt mere konkurrencepræget marked end tidligere. Foruden luksusbilmærker som Porsche og Mercedes er også blandt andet Fiat og Ford gået langt mere aggressivt ind i elbilmarkedet.

Sidstnævnte præsenterede så sent som tirsdag planer om syv elbilmodeller i forbindelse med meldingen om en investering på omkring 5 mia. kr. i en ny elbilfabrik i USA. Samme dag præsenterede den kinesiske Tesla-rival i Faraday Future øvrigt sin konkurrent til Model X, FF91, på verdens største elektronikmesse i Las Vegas.

Ford dropper planer om mexicansk fabrik efter Trump-kritik

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her