EnergiWatch
ANNONCE
siemens elfly Foto: SIEMENS PRESSEFOTO

Siemens' sender elfly på vingerne

"Det her er første gang, at et elektrisk fly i kvartmegawatt-klassen har fløjet. Denne dag vil ændre luftfartshistorien," jubler selskabet over en vellykket el-testflyvning.

AF

Selvom det endnu kun er en lille sviptur for Siemens 100 pct. eldrevne Extra 330LE, så kan det være begyndelsen på et stort spring for luftfarten.

Tidligere på måneden kunne selskabet for første gang præsentere sine bestræbelser udi eldreven luftfart, og det blev gjort ved en - ifølge mediet EV Obsession næsten lydløs - demonstration ved Dislanken i det vestlige Tyskland. Det skriver selskabet i en meddelelse.

Planen er, at Siemens på sigt vil udvikle et allerede indgået samarbejde med flyproducenten Airbus om at bygge større fly, som kan bruge hybridmotorer til at fragte passagerer.

"Det her er første gang, at et elektrisk fly i kvartmegawatt-klassen har fløjet. Denne dag vil ændre luftfartshistorien," siger Siemens' Frank Antin, der er direktør for selskabets R&D-division for e-flyvning, om den vellykkede testflyvning.

Den teknologiske landevinding bag elflyet er en helt ny type elmotor, der på trods af sin beskedne vægt på 50 kilo er i stand til at levere et output på 260 kw. Det er ifølge Siemens ingeniører fem gange mere end lignende motorer.

Selvom Siemens omtaler den første elflyvning som banebrydende for luftfartshistorien, så er der endnu et stykke tid til, at teknologien kan blive brugt i kommercielle fly. Airbus og Siemens forventer, at man i 2030 vil have udviklet teknikken så meget, at man kan transportere op mod 100 passagerer i fly, der har en rækkevidde på omkring 1.000 km.

Det svarer cirka til afstanden fra København til London.

De to selskaber har til sammen omkring 200 ingeniører ansat målrettet til at udvikle de nye fly.

Modtag nyhedsbreve fra EnergiWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på EnergiWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her