EnergiWatch

Verdens største el-færger er forsinkede: Problemer med at lade

Turen mellem Helsingør og Helsingborg skulle have været væsentligt renere over efteråret. Men de ombyggede, batteridrevne færger er forsinkede.

Verdens største batteridrevne færger skal sejle frem og tilbage mellem Helsingør og Helsingborg. Det kommer til at sænke CO2-udledningen med 50 procent.

Men tidsplanen er skredet, og de ombyggede færgerne, der skulle have været i vandet i 2017, kommer nu først til at sejle i pendulfart til næste år.

Den ene færge, Tycho Brahe, skulle have været indviet i sommer, men den er stadig ikke klar.

"Det er ny teknologi, der viser sig at være udfordringen," siger Jens Ole Hansen, der er driftsdirektør hos HH Ferries Group, der står bag projektet.

Den skal lade hver gang

Færgen er egentligt klar, men problemet ligger i ladetårnet. Færgen sejler nemlig på batteri, der efter hver tur skal oplades. Og det skal gå stærkt, for færgen ligger typisk kun i land mellem fem og ni minutter inden næste tur.

"Robotten, som skal koble ladestikket til færgen, mangler stadig nogle tilpasninger. Lige nu har vi en succesrate på mellem 80 og 90 procent, men det er ikke godt nok. Det skal virke hver gang. Det er min klare forventning, at der ikke går så lang tid, før det er lavet," siger Jens Ole Hansen.

Færgen skal sejle 46 enkeltture på en dag, da der er ture over Øresund hvert 15. minut, og derfor skal robotten virke 100 procent af gangene.

"Vores leverandør, der leverer løsningen har overset nogle elementer. Men det her er innovation - det er den første af sin art i verden, og derfor kan man godt opleve justeringsudfordringer," siger Jens Ole Hansen.

Færgen Aurora skulle have sejlet i slut 2017. Ombygningen af færgen er dog ikke færdig endnu, og også her er robotten i ladetårnet en udfordring.Tycho Brahe ses sejle over Øresund, selvom den ikke er klar til at sejle på el. Den sejler nu som en hybridfærge, hvor man udnytter de installerede batterier, indtil ladetårnet er klart.

En stille og ren færge

Som passager på færgen kommer man ikke umiddelbart til at mærke nogen forskel, når færgerne kommer i gang. De ser ud, som de plejer, men du kommer til at kunne høre forskel.

Batterier larmer nemlig ikke, så på turen over Øresund kommer du til at kunne høre mågernes skrig, og derudover kommer der ikke røg op ad skorstenen.

Den største bonus er, at færgen bliver væsentligt renere. Det er til glæde for naturen, men også for HH Ferries Group, da det også er en billigere måde at drive færger på. Men passagererne skal ikke forvente nedsatte billetpriser, da HH Ferries har investeret mange penge i færgerne.

Prisen for at ombygge Tycho Brahe og Aurora til batteridrift har kostet 300 millioner svenske kroner. Det svarer til cirka 224 millioner danske kroner.

Af dem har EU’s forvaltningsorgan for innovation og netværk, INEA, lagt 120 millioner svenske kroner.

**** DENNE ARTIKEL OG BILLEDMATERIALE ER VIDEREFORMIDLET AF RITZAUS BUREAU PÅ VEGNE AF TV2 LORRY ****

Tycho Brahe bliver ramt af en Tycho Brahe-dag

Afskaffelse af PSO har sat gang i elfærgerne

Låge nr. 4: Batterier og elektriske skibe

Forsiden lige nu

Norsk analytiker skifter olie ud med grøn energi

Thina Margrethe Saltvedt stopper efter ti år som olieanalytiker i Nordea Markets, skriver Dagens Næringsliv. Hun bliver dog i banken, hvor hun skal være analytiker i sustainable finance med fokus på grøn energi og klimarisici.

Seneste Cleantech

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere